Kalusto

Lentokalustomme soveltuu erityisen hyvin vaativiin lentotöihin

SA 315B Lama nostaa kuormaa

Käytössä oleva helikopteri SA 315B ”Lama” on erittäin nostokykyinen ja tehokas. Sitä kutsutaankin lentäväksi nosturiksi. Koneessamme on komposiittilavat, jotka antavat 190 lb lisää nostotehoa standardiversioon nähden. Helikopterin lisäksi meillä on käytössä työtehtävien mukainen maakalusto.

SA 315B on ranskalaisvalmisteinen yksimoottorinen turbiinihelikopteri (valmistaja Société Nationale Industrielle Aérospatiale, nykyään Eurocopter). Konemalli on rakennettu alun perin vuonna 1969 korkean ilma-alan lentotoimintaan Himalajalle. Nimi ”Lama” viittaa korkealla eläviin samannimisiin eläimiin. Koneen poikkeuksellinen suorituskyky saavutettiin yhdistämällä Alouette 2 -helikopterin kevyt runko Alouette 3 -helikopterin voimaan ja tekniikkaan. Konetyypillä ei ollut kilpailijoita vuosikymmeniin.

SA 315B -koneella on saavutettu helikoptereiden maailmanennätys korkeimmalle suoritetussa onnistuneessa lennossa (12 442 metriä eli 41 000 jalkaa vuonna 1972). Ennätys on edelleen voimassa. Lama SA 315B –konetta on valmistettu 647 yksilöä. Yksittäisellä koneella on lennetty jopa yli 23 tuhatta lentotuntia. Konetyyppiä on valmistettu myös Intiassa nimellä HAL Cheetah.

Konetyypillä lennetään laajasti erilaisia lentotyötehtäviä mm. vuoristoalueilla ja kuumassa ilmastossa. Se on myös tavallinen armeijan konetyyppi ympäri maailmaa. Konetyyppi on palvellut aiemmin myös Suomen Ilmavoimissa.

SA 315B ”Lama”

Miehistö 1
Matkustajat 4
Kuorma enintään 1 135 kg (2 500 lb)
Pituus 10,26 m
Korkeus 3,09 m
Pääroottorin läpimitta 11,02 m
Pääroottorin pinta-ala 95,4 m2
Tyhjäpaino 1 021 kg (2 251 lb)
Lentoonlähtöpaino maksimi 2 300 kg (5 070 lb)
Moottori 1 × Turbomeca Artouste III B (649 kW, 870 hv)
Huippunopeus 193 km/h (104 kts)
Matkalentonopeus 168 km/h (90 kts)
Kantama 515 km (278 nm)

Taulukon luvut ovat peräisin helikopterin käsikirjasta